Pádis májusban

Pádishoz a pünkösdi hétvégét választottuk, mivel így két túranap biztosan belefért az időbe. Az időjárás előrejelzés nem volt valami biztató, de ha már készültünk, elő az esőcuccokat és lesz, ami lesz, menjünk.

Ő szívből örül az esőnek

Pádison biztos, hogy elázol

Amikor először mentem Pádisra és nagyothalló nagyapámnak meséltem, hogy hova készülök, úgy értette, hogy Párizs… Végül némi térképezéssel sikerült tisztázni a félreértést. Azóta tudom, hogy Párizs minden kincsére nem cserélném el a Pádist, akkor se, ha mindig esik az eső és fúj a szél. Czárán Gyula a XIX. század második felében járta a Bihar-hegységet, tárta fel a karsztvidék barlangjait, valamint kiépítette a turistaútvonalakat. Ma is az ő ösvényeit járják a túrázók. Czárán célja az volt, hogy a Bihar-hegységben olyan színvonalú turisztikai infrastruktúrát építsen ki, mint amilyet az Alpokban látott. Bővebben itt olvashattok róla. Czárán Kalauz a biharfüredi kirándulásokra című könyvében versbe szedve ad néhány jó tanácsot az esővel kapcsolatban:  Hosszú az út?  – Annál kedvesebb;Az eső meg: minél nedvesebb!Ne néz aggodalmasan – Kell vagy nem – az égre!Hagyd a felhők járását,Soh’se törödj véle!A legnagyobb zápor isMi kárt tehet benned? – Legfelebb, hogy megáztat,S más ruhát kell venned   A Bihar grófja versbe szedve megfogalmazta, hogy nem vagyunk cukorból… Ezt szombaton ki is próbálhattuk, mivel esett, a felhők pedig nem jártak, hanem álltak masszívan felettünk. Úgy döntöttünk, hogy leautózunk Bogára és a Boga-katlanban megnézzük a vízeséseket. Sajnos, ez nem jött össze… Vivék kocsija a Pádis utáni egyik első nagyobb kanyarban lesodródott az útról és a legelőn kötött ki. Szerencsére megúszták sérülés nélkül, csak az autóban keletkezett kár. Épp arra járt egy román off-roados társaság, akik segítettek, megnézte a szerelőjük a kocsit. A hűtő vagy a klíma sérülése tűnt valószínűnek. Hibás hűtővel nem tűnt jó ötletnek leautózni Bogára, mert vissza nem biztos, hogy felmászik a kocsi. Mivel a Varasó-ház elágazásnál történt az incidens, ezért otthagytuk az autókat és elindultunk a piros körön.

Mocsári gólyahír szegélyezte az utat
Kísérteties köd… Az se lepett volna meg, ha maga Czárán bukkan fel a fák között

Az eső változó intenzitással esett, hol erősebben, nehéz cseppekben, hol apránként szitálva. Néha a szél kemény lökésekkel jelezte, hogy vele is számolni kell. Egy patakmederben kapaszkodtunk fel a gerincre, aztán fenyvesben sétáltunk. A köd és a pára olykor kísértetiessé tette az erdőt. Azt hittük, hogy a gerincről le tudunk menni a Varasó-ház fele, de kiderült, hogy nem egészen fedi a térkép a valóságot. Egy kilátóponthoz jutottunk, ahonnan nem láttunk semmit, mert a Boga-katlan megtelt köddel. A jelzés alapján elindultunk lefele… Aztán olyan meredek lett az út, hogy inkább visszafordult arra, amerről jöttünk. Száraz időben lementünk volna valahogy… A térképen sem tudtuk megállapítani, hol vagyunk. A GPS jel pedig olyan, mint a mesében… hol volt, hol nem volt. Visszafele már nem esett annyira, így jobban körülnéztünk az erdőből kiérve a lápon.

Pádisi láp

Délután még volt idő egy Ponor-Glavoi-Pádis körre, és úgy tűnt, hogy az eső is csendesedik. Aztán természetesen mégse, de ez se szegte kedvünk. Pádis utolsó házikóit elhagyva a patakot elnyeli a föld és azt hiszem, hogy a Ponor-réten bukkan fel újra. A rétre csúszós, saras úton kellett leereszkedni, de közben láthattunk a szomszéd hegyoldalon lezúgó patakot, szép virágokat. A zöld és az élénk színű virágok kellemes ellentétei voltak a szürke felhőknek. A Ponor réten több vízfolyás találkozik. Ha hirtelen sok eső esik, akkor a víznyelő nem tudja elvezetni a vizet a Csodavár fele, hanem a rét teknője telik meg vízzel. Mivel folyamatosan esett az eső, ez a lehetőség nem állt fenn. Ha egy-két óra alatt esett volna le az egy napi eső, akkor a Ponoron legfeljebb úszva kelhettünk volna át. Kényelmesen körbejártuk a rétet, megnéztük a víznyelőt és mentünk tovább a Glavoi-rét felé.

A Ponor-rét vizei
A Ponor-rét sziklái

A Glavoi-réten lehet jókat enni. 3-4 büfé várja az éhes túrázókat, egyszerű ételekkel: levesek, rántotta, lángos, palacsinta. Meg is álltunk palacsintázni és teázni, közben száradtunk a tűznél. Utóbbinak sok értelme nem volt, mert amint elindultunk rövid időn belül ismét vizesek lettünk. Igaz, a meleg jól esett. Felmentünk egy hegygerincre, aztán legelők következtek. Itt kicsit bolyongtunk, nem találtuk a jelzést, de végül jó helyen lyukadtunk ki és visszaértünk Pádisra.

Napsütés… Mócok temploma

Azért legyen egy kis napsütés is

Vasárnap délelőtt szép idő lett, gyorsan össze is kaptuk magunkat, irány a Mócok temploma, a legközelebbi kilátóhely. Közben iszonyat meleg lett. A gerincre egy legelőn át vezet az út, jó kilátással kelet fele. Csábítóan kék hegyek uralták a láthatárt. A gerincre felérve déli irányban a Nagy-Bihar 1849 méter magas csúcsa bukkant fel behavazva. A Mócok templomához kissé kaptatós ösvényen mentünk fel. Innen be lehet látni az egész Pádis-fennsíkot. Remekül időzítettünk, mert mire leértünk megjelentek a hétvégi kirándulók és lentről láttuk, hogy a Mócok temploma tele van. Délután csak sétálgattunk és fotóztunk.

Kilátás a gerincről csábító hegyekkel
A Nagy-Bihar gerince hófoltokkal – egy csipetnyi tél

A Boga-katlanban nem esett

Hétfőn haza kellett indulni. Bogánál megálltunk, hogy megnézzük a vízeséseket. A Schmidl-vízesésig erdészeti út vezet, kényelmesen el lehet sétálni arra. A Három királyok vízeséséhez vezető utat nem találtuk meg, sajnos, semmilyen jelzés nem volt és a térkép nem valami részletes. Kivételesen az eső nem esett, csak párás volt a levegő.

Schmidl-vízesés
Szalamandra a vízesésnél

A végére néhány versbe szedett örökérvényű jó tanács Czárántól:   Korán fekve s kelve, korán menve útra:Meglátsz minden könnyen s nem kell járnod futva.Ha kétes az idő reggel,Menj csak bátran útra!– Ha nem mégysz el, és kiderül:Megüthet a guta!Nem fárad az, ki nem szalad;S ki nem fárad: messze halad.Ha együtt indultok: úgy menjetek végig!

Ne hagyd el társaid, akármi történik.

Vasárnapi sztárfotó a Boga-katlanból felszálló páráról